ZSSK na udržanie pozitívneho hospodárskeho trendu navrhuje politikom viaceré opatrenia na vylepšenie efektivity. "Medzi
ne patria aj obmedzenia bezplatného cestovania, napríklad viazaním
bezplatnej prepravy študentov len na cestu z miesta bydliska do školy či
jednorazovým spoplatnením vydávania preukazov na 'bezplatné
cestovanie'. Všetky naše návrhy sú dnes predmetom diskusií medzi nami,
ministerstvom dopravy a ministerstvom financií a bolo by priskoro
zachádzať do väčších detailov," priblížil pre TASR hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
Zároveň podotkol, že o podmienkach vlakov zadarmo rozhodujú politici,
nie dopravcovia. Úprava bezplatného cestovania v sebe podľa Kováča
zahŕňa nekonečný rad možností, ktorých spoločným menovateľom sú peniaze,
ktoré dopravcovia dostávajú ako kompenzáciu za ušlé tržby, či zvýšenie
kapacít. "Plnú sumu za cestovné vo vlaku, okrem IC vlakov, ktoré sú z bezplatnej prepravy vyňaté, neplatí nikto," dodal hovorca ZSSK.
Rezort dopravy zdôrazňuje, že v tejto chvíli neuvažuje nad zrušením vlakov zadarmo. "Treba
však otvorene povedať, že bezplatná doprava pre študentov a dôchodcov
nie je doslova zadarmo, pre ZSSK to znamená výpadok tržieb v sume 30
miliónov eur ročne," uviedol pre TASR hovorca MDV Ivan Rudolf. Preto
je podľa neho dôležité pri diskusiách o hospodárnosti ZSSK a príprave
rozpočtu hovoriť o tom, či toto opatrenie bude štát kompenzovať alebo na
to bude pri téme hospodárenia ZSSK prihliadať.
ZSSK zabezpečuje bezplatnú prepravu pre vybrané skupiny obyvateľstva na
základe rozhodnutia vlády od novembra 2014. Objednávateľom je rezort
dopravy. Zavedenie bezplatnej prepravy považuje ZSSK za obrovský impulz
investícií do najekologickejšej formy dopravy po rokoch preferovania
diaľnic. Cestovanie vlakom sa podľa Kováča vďaka tomu priblížilo širokým
skupinám obyvateľstva. "Zavedenie bezplatnej prepravy navyše
spôsobilo väčší dopyt po miestenkách a po cestovaní prvou triedou, a tým
aj zvýšenie tržieb. Hodnotíme ho preto pozitívne," skonštatoval.